Podání žádosti / přehledu zaměstnanců – příspěvek programu Antivirus

Předchozí Následující

21.04.2020 10:45

Dovolujeme si Vás informovat, že je možné podávat přehledy zaměstnanců, na které se žádá příspěvek v rámci programu ANTIVIRUS

Podání žádosti / přehledu zaměstnanců – příspěvek programu Antivirus

Odesláním žádosti, resp. odesláním přehledu a nárokováním si příspěvku uzavíráte automaticky dohodu s Úřadem práce. Doporučujeme obsahu dohody věnovat pozornost. Dohoda se generuje online automaticky. Znění dohody naleznete v příloze.

Ve vztahu k programu ANTIVIRUS důsledně upozorňujeme na následující.

Příspěvek se poskytuje na základě prohlášení žadatele, že splňuje předepsané podmínky. Úřad práce materiálně žádost a ani následné přehledy nepřezkoumává. Pouze kontroluje formální úplnost žádosti.

Přezkoumávání splnění podmínek pro čerpání příspěvku bude realizováno následně v součinnosti zejména inspektorátů práce a daňové správy. V rámci následné kontroly bude žadatel muset bezezbytku prokázat, že ke dni podání žádosti, resp. přehledu, podmínky splňoval a příspěvek mu byl po právu v odpovídající výši přiznán a vyplacen. K tomu pro ty, kteří se nesetkali s daňovou kontrolou, dodáváme, že kontrolní orgány v tomto případě důsledně vyžadují prokázání všech zákonných podmínek. Zjednodušeně řečeno v tomto případě platí odlišný přístup oproti přestupkovému řízení, kde se uplatní princip v pochybnostech ve prospěch pachatele.

V této souvislosti je také podstatné mj. vnímat, že kontrola může být prováděna až několik let po poskytnutí příspěvku, tedy v okamžiku, kdy se již situace stabilizuje. Pohled na věci minulé prizmatem pozdější doby může být v nezanedbatelné míře odlišný od pohledu, který by kontrolní orgán měl v krizové době. Jinak řečeno, stávající shovívavá vyjádření představitelů státní moci o mírném postupu je třeba brát spíše s rezervou.

Bude-li poskytnutí příspěvku vyhodnoceno jako neoprávněné, bude povinností takový příspěvek vrátit, včetně případně vyměřeného penále.

Závěrem ke shora uvedenému jedno doporučení.

Je zcela zásadní důsledně zdokumentovat celou situaci tak, aby bylo v případě kontroly zejména prokázáno, že

– byly náhrady mezd v určité výši zaměstnancům vyplaceny;

– na straně zaměstnavatele nastaly důvody související s COVID-19 vedoucí k překážkám v práci (zejména jde-li o omezení odbytu po zboží a službách – prokazovat lze tyto skutečnost všemi možnými způsoby od přehledu poklesu tržeb, přes komunikaci se smluvními partnery ohledně rušení zakázek kvůli COVID-19 atd.);

– zaměstnancům byl režim překážek v práci řádně oznámen.

Tuto informaci pro Vás připravil JUDr. Jakub Morávek, Ph.D.

Pokud máte k uvedenému dotazy, nebo potřebujete pomoci s vyplněním žádosti, neváhejte se na nás obrátit.

 

PŘÍLOHA

Antivirus_dohoda_vzor