Česká advokátní komora pověřena mimosoudním řešením spotřebitelských sporů

Předchozí Následující

05.02.2016 15:12

Novela zákona č. 634/1992 Sb. o ochraně spotřebitele (dále také jen „Zákon o ochraně spotřebitele“).

Česká advokátní komora pověřena mimosoudním řešením spotřebitelských sporů

Jak jsme Vás informovali v rámci aktuality ze dne 25. 1. 2016, došlo na sklonku loňského roku k přijetí významné novely zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele (dále také jen „Zákon o ochraně spotřebitele“).

Předmětná novela se výrazně promítla do vztahů mezi podnikateli a spotřebiteli, neboť zavedla povinnost podnikatelů informovat spotřebitele o možnosti mimosoudního řešení u konkrétního orgánu k tomuto určeného a v případě zahájení takovéhoto sporu taktéž povinnost se jej aktivně účastnit.
Součástí povinností podnikatele je jasným, srozumitelným a dostupným způsobem informovat spotřebitele o tom, na koho se má v případě zájmu o mimosoudní řešení spotřebitelského sporu obrátit. Dle zákona o ochraně spotřebitele je orgánem příslušným pro mimosoudní řešení sporů předně Česká obchodní inspekce (dále jen „ČOI“). Zákon dále výslovně upravuje, že příslušnost ČOI není dána v následujících případech:

i. v oblasti poskytování finančních služeb, kde je jím finanční arbitr;

ii. v oblasti elektronických komunikací a poštovních služeb, kde je jím Český telekomunikační úřad;

iii. v oblasti elektroenergetiky, plynárenství, teplárenství, kde je jím Energetický regulační úřad; a

iv. v oblasti, kde je jiný orgán pověřený k tomuto Ministerstvem průmyslu a obchodu.

S ohledem na zákonnou povinnost mlčenlivosti navrhla Česká advokátní komora (dále také jen „ČAK“), aby spory mezi advokáty a jejich klienty – spotřebiteli – byly řešeny před orgánem ČAK a nikoliv Českou obchodní inspekcí. Ministerstvo průmyslu a obchodu žádosti o status tzv. pověřeného subjektu mimosoudního řešení spotřebitelských sporů vyhovělo a Česká advokátní komora byla pověřena mimosoudním řešením spotřebitelských sporů mezi advokáty a spotřebiteli.

Konkrétně bude takové spory řešit smírčí komise ČAK, přičemž se přiměřeně použije advokátní smírčí řád, tj. Usnesení představenstva ČAK č. 2/1998 Věstníku.

Více informací naleznete na internetové stránce www.cak.cz.